SIMON VS. THE HOMO SAPIENS AGENDA

(Danish version bellow // dansk version nedenunder)

simon vs.JPG‘Simon vs. The Homo Sapiens Agenda’ by Becky Albertalli, published by Balzer + Bray, 2015, 4/5 stars – thanks to the publisher Høst og Søn for giving me the Danish edition of this book! You can buy it here.

Simon is in the closet and in love with a guy on the internet. He has amazing friends, and a great family, but he feels really nervous about telling them he’s gay. Besides coming out as homosexual, is this book also about friendship, family, first love and about finding and accepting yourself (your sexuality but also in general).

I picked this up because I expected it to make me extremely happy and that it would be quick to read. It did live up to those expectations. I read it in one day, and I still become happy just thinking about it. What I, however, didn’t expect was how big of an impression it would leave on me. This is light and happy, yes, but it also has a lot more depth to offer, and I loved that about it. It was a perfect balance.

One of the things that touched me the most, was when Simon came out. I am straight, so I know very little about coming out to your parents etc., but I do have several friends, who have come out to me. When Simon came out to his friends in the book I felt like crying so much. Unfortunately I was in public, so I did my best to hold it back, but the scenes were in my opinion so perfect. Applaud to Becky for that.

Simon’s family also played a big part of this story which I just LOVED. I often miss the family in YA novels, it make it feel so much more real and relatable, and they are too often left out. It was in this book included in a great way. I really liked the family dynamic, and the issues they met were dealt with so well.

I overall give this book a 4/5 stars, and I would highly, highly recommend it.

// instagram // goodreads // twitter // mytrendingstories //

Processed with VSCO with a4 preset‘Simon vs. verdens forventninger’ by Becky Albertalli, udgivet af Høst og Søn, 4/5 stjerner – tak til Høst og Søn for at sende mig denne bog! Du kan købe den her.

Simon er stadig i skabet og forelsket i en dreng på internettet. Han har fantastiske venner og en god familie, men han er bange for at fortælle dem han er bøsse. Udover at komme ud som homoseksuel, handler denne bog også om venskab, familie, den første kærlighed og om at finde og acceptere sig selv (sin seksualitet og også generelt).

Jeg havde lyst til at læse denne bog, da jeg forventede at den ville gøre mig rigtig glad og at den var hurtig at læse. Den levede op til de forventninger. Jeg læste den hele på en dag, og det gør mig stadig glad bare at tænke på den. Hvad jeg derimod ikke havde forventet var, hvor stor et indtryk, den gøre på mig. Det er en let og glad bog, ja, men den har også mere dybde i sig. Det elskede jeg ved denne bog. Det var en perfekt balance mellem de to.

En af de ting, som rørte mig mest, var da Simon sprang ud. Jeg er hetero, så jeg ved meget lidt om at komme ud til forældre osv., men jeg har flere venner, som er kommet ud til mig. Da Simon kom ud til sine venner i bogen, havde jeg lidt lyst til at græde. Uheldigvis var jeg ude i offentligheden, så jeg holdt det tilbage, men de scener var efter min mening så perfekt.

Simons familie spillede også en stor rolle i historien hvilket jeg ELSKEDE. Jeg savner tit at familien bliver inkluderet i YA bøger, det får historien til at føles så meget mere virkelig og relaterbar. I denne bog var de dog inkluderet helt vildt godt. Jeg kunne rigtig godt lide familie dynamikken, og de problemer de mødte var håndteret godt.

Jeg giver denne bog 4/5 stjerner, jeg kan højt anbefale den.

// instagram // goodreads // twitter // mytrendingstories //

4 thoughts on “SIMON VS. THE HOMO SAPIENS AGENDA

  1. bettyreadsbooks says:

    Jag har också precis läst den här (och postade ev recension igår) och jag älskade den så mycket! Fantastiskt insiktsfull, fin, rolig, allt bra på samma gång! Jag gillar verkligen den danska titeln, mycket bättre än “Bara tre ord” som den heter på svenska.

    Liked by 1 person

    • bookwormwholived says:

      Jaa helt enig, det var sådan en god bog! Og åh det lyder som en dårlig oversættelse, hader når de ødelægger titlen, det er næsten det værste.
      (Undskyld mit svar tog så længe, har været meget fraværende fra bloggen.)

      Like

Leave a Reply

