NÅR MAN FORVEKSLER KÆRLIGHED MED EN SAKS

(Only in Danishb since it is a Danish book)

Skærmbillede 2016-11-27 kl. 19.35.53.png“Når man forveksler kærlighed med en saks” af Tomas Lagermand Lundme, udgivet af Gyldendal i 2016, 3/5 stjerner – tak til forlaget for at sende mig denne bog, køb den her.

Denne bog følger en dreng på 16. Han er flyttet fra sin mor til sin farmor og farfar og bor da bogen begynder i en lejlighed i København med sin kæreste Mads. Han har haft et virkelig svært liv, hvilket har efterladt sine tydelige spor på ham.

Hovedpersonen går igennem nogle virkelig svære ting, og det synes jeg, at Tomas skildrede virkelig godt. Karaktererne og plottet er stærkt og gjorde et stort indtryk på mig. Bogen skifter hele tiden mellem nutiden og datiden. Man finder langsomt ud af, hvordan hovedpersonen endte, der hvor han er i nutiden. Dette lagde et mystisk glans over bogen.

Sproget i bogen var meget bemærkelsesværdigt. Hele bogen er fortalt i meget korte sætninger, helt blottet for følelser. Da jeg først hørte om bogen, var denne måde at skrive på noget af det, der gav mig lyst til at læse den, men jeg kan nu konstaterer, at det slet ikke fungerede for mig. For det første blev det alt for hakkende. Jeg elsker effekten af en kort sætning, der bliver fremhævet, når den står alene mellem de lange. Efter at have læst denne bog, står det klart, at jeg synes ikke det fungerer når det er samtlige sætninger, som er korte. Desuden gjorde det helt kontante sprog, som kun fortalte hvad der skete, at jeg aldrig følte mig meget forbundet med karaktererne. Jeg følte utroligt meget med vores hovedperson, men jeg følte aldrig at jeg kom rigtigt under huden på ham. Det er ærgerligt, for jeg kunne virkelig godt lide historien og karaktererne.

Alt i alt synes jeg, at det var en god bog. Den fortæller en vigtig og sørgelig historie. Sproget ødelagde godt nok lidt af det for mig, men jeg græd stadig lidt i slutningen, og det er en historie jeg helt sikkert vil huske. Jeg giver den 3/5 stjerner.

instagram // goodreads // twitter // mytrendingstories //

One thought on “NÅR MAN FORVEKSLER KÆRLIGHED MED EN SAKS

Leave a Reply

